יום שני, 27 ביולי 2015

מסעדת 'שותא' בקיבוץ שמרת

קפיצה קטנה לגיאורגיה- 'שותא'


למאכלים גרוזיניים, יותר נכון, לקינוחים גרוזינים התוודעתי כשהייתי בת 16-17. היתה לי חברה שסבתה הפליאה במאכלים אלו וזכרתי אותם לטובה. מאז עברו אי אילו שנים ולא יצא לי לאכול מאכלים גרוזינים. אל דאגה- אכלתי גם אכלתי מאכלי עדות אחרים....  במהלך סיוריי בגליל ובארץ אני תרה אחר מקומות מיוחדים. מקומות שיש להם עבר, סיפורים מעניינים, מאכלים טעימים. על מסעדת 'שותא' שמעתי ממכרה שהוסיפה "אזהרה"- "יש שם הרבה בצקים, לא ממליצה...". אני, איפה שאומרים לי לא ללכת- אני הולכת  (:


נתחיל מזה שברגע שניכנסים למסעדה, מרגישים שלווה: המקום מעוצב כמו בית גרוזיני ( או גיאורגי, מה שתעדיפו). רהיטים כבדים, תמונות, וילונות בצבע השני. סכו"ם מהודר על השלוחנות הערוכים להפליא. את המקום מנהלות לאה אוצ'רי ובלה חנן שעלו לארץ מגיאורגיה: לאה הגיעה בגיל 12 ובלה היתה בת 5. בלה מכינה את האוכל הנהדר איך שסבתא שלה היתה מכינה. הן שיפצו את המקום שהיה בעבר המחלבה של הקיבוץ ורצו שיהיה משהו פסטורלי וכן מסעדה גרוזינית בצפון כי לא היתה אחת כזו.

שותא הוא משורר גרוזיני, אבל הלקוחות הגרוזינים בטוחים שהוא בעל המקום ומחפשים אותו...הן אומרות וצוחקות. ( אגב, לגברים גרוזינים/ גיאורגים רבים קוראים שותא). 

לאה דואגת שכל אורח יקבל יחס אישי, מגיעה לשולחנות, מדברת, מוזגת וודקה גרוזינית שנקראת צ'צ'י, מחייכת. "יש ערך מוסף מעבר לאוכל" היא אומרת. האוכל הגרוזיני זה אוכל של דורי דורות" הן מעידות. אגוזים, רימונים, שזיפים דומיננטיים מאוד בבישול, יש אותם בשפע בגיאורגיה.

נכון שבאוכל הגרוזיני יש הרבה בצק, אולם לאה ובלה מגישות גם מנות על טהרת הירקות- אפשר להזמין כריענון החך בין ביס לביס....

חאצ'אפורי, חינקאלי, צ'בורקי, אג'פסאנדאלי - לא, אני לא מקללת אתכם. אלו שמות של מאפים גאורגים טעימים ומיוחדים. חאצ'אפורי הם מאפים ממולאים בגבינה, גבינה ותרד, תפוח אדמה ושעועית. חינקאלי הם כיסונים ממולאים גבינות או בשר. צ'יבורקי הם סהרוני בצק פריך במילוי בשר עגל טחון פיקנטי. אג'פסאנדאלי- סירת חציל אפוי, עגבניות טריות, תפוח אדמה, גזר, פלפל אדום, שום ופטרוזיליה.  יש לכם כבר תיאבון? חכו ותקראו מה אכלנו....

ההזמנות נלקחו ע"י מלצרית חייכנית וסבלנית שהסבירה לנו על כל המאכלים עליהם רצינו, אני ובן זוגי, לדעת. בכל זאת, פעם ראשונה שלנו עם מאכלים גאורגים.  (:  היא המליצה, אנחנו חשבנו והזמנו לבסוף:  סוקו- פטריות מוקפצות בשמן זית,פטרוזיליה,שום,פלפל שאטה גרוס ומלח. חאצ'אפורי- גבינה ותרד באדריג'אני- סירת חציל אפוי עם ממרח אגוזים, בצל,שום,כוסברה וסלרי. צ'ארחלי- סלק ( דק), שום,כוסברה, אגוזים וחומץ הדרים.  אני צמחונית ולכן לא הזמנתי מנות עם בשר, את זה הזמין צביקה, בן הזוג שלי: טאבאקה- עופיון בתלייה גיאורגית במרינדת עשבי תיבול.

התמוגגנו מהאוכל, אין מילה אחרת לתאר זאת. בנוסף, הוגש לנו יין אדום חצי יבש נהדר שפתח לנו עוד יותר את התיאבון וכן משקה תוסס בטעם אגסים שמיוצר בגיארוגיה. מומלץ מאוד להזמין את המשקה הזה. באם לא מסיימים את כל הבקבוק ( בערך ליטר וחצי), לוקחים אותו הביתה. לאה, בעלת המקום, סיפרה לנו שאת המשקה הזה שתתה בגאורגיה כאשר היתה ילדה.

צחקנו ושתינו עם לאה, שהמשיכה לשאר השולחנות ומילאה את כל כוסות היושבים והרימה איתם כוס לחיים.  האוכל היה נהדר ובלוטות הטעם הישראליות שלנו התרגלו מהר מאוד לטעמים החדשים. אגב, את המנות לא מפנים מהשולחן מכיוון ששותים יין במהלך כל הארוחה וצריך לאכול משהו ביחד עם האלכוהול, כך הסבירה לאה.

צריך גם קינוח, אחרת הארוחה לא תהיה מושלמת.... הקינוחים השאירו טעם של עוד. היו עשויים להפליא והיוו סיום מושלם לארוחה הכה טעימה.

** בליני צרי: בלינצ'ס גבינה ברוטב דובדבנים



הזמנו גם צ'ורצ'חלה: אגוזי מלך מצופים ברפרפת יין ענבים ביתית.  לאה ובלה מספרות שאת הצ'ורצ'חלה מכינה אישה גרוזינית שגרה בנהריה ( שם גם גרה לאה, בלה מתגוררת בת"א ומגיעה למסעדה לבשל) , והתהליך נמשך שבוע !

כמובן שנהנינו מאוד והבטחנו לשוב. לאה אמרה שאנשים באים למסעדה מסקרנות, פוחדים לטעום משהו, אבל יוצאים אחרת.

אנחנו יצאנו אחרת. באמת. חווינו מאכלים אחרים, ספגנו תרבות אחרת, למדנו, צחקנו. חווינו.

מומלץ להזמין מקום מראש: 0538096649              04-8219208

סגור ביום ראשון, פתוח בשישי-שבת.  שוב, להתקשר לפני שמגיעים ולוודא שפתוח ושיש מקום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה