יום שבת, 24 בפברואר 2018

עיר דוד- ירושלים.

עיר דוד- ירושלים

צילום טלי שרון

אני יכולה לספור על כף יד אחת את כמות הפעמים שהייתי בירושלים. מודה שלא הייתי מספיק, לא חוויתי את העיר הזו כפי שהייתי רוצה, ובתקופה האחרונה חשתי רצון לבקר בה, לא יודעת למה היה לי הצורך. והיקום, הוא כאילו קרא את מחשבותיי וקיבלתי הזמנה לסיור עיתונאים ובלוגרים בעיר דוד. חייכתי ואמרתי לעצמי שבפעם הבאה אחשוב על ירושה עלומה של קרוב משפחה לא ידוע שישאיר לי מיליונים בצוואתו.

לטיול יצאנו, קבוצה של עיתונאים ובלוגרים- ופנינו מועדות לעיר הקדושה. אי אפשר לטעות בירושלים שהרי את אבני ירושלים מזהים מרחוק. התרגשות קלה חלפה בי כאשר ראיתי את בתי העיר וככל שנסענו לתוך העיר, ההתרגשות הלכה וגברה.

הגענו לעיר דוד. הסתכלתי למעלה, אל המגדל ולא ידעתי שבעוד זמן קצר נעלה את כל המדרגות למעלה.

צילום טלי שרון
אנו זכינו לראות את ירושלים ממרום המגדל- בתצפית הכי טובה בעיר. מדהים!!  האוויר היה נעים, ראיתי את כיפת הזהב אל מול עיניי וזה ריגש אותי והיתה לי חוויה טובה, אחרי הספורט של העלייה במדרגות המגדל.

צילום טלי שרון
היינו גם במוזיאון ושמענו את סיפורה של העיר וכן ראינו תמונות וחפצים הסטוריים.
המוזיאון הולך ומשתדרג ופלאי הטכנולוגיה ניכנסים לתמונה על מנת להעניק למבקרים את החוויה האולטימטיבית.

צילום טלי שרון

360 מעלות על ירושלים - תצפית מודרכת על ירושלים מגג מגדל פצאל (מגדל המצודה), הנחשב אתר חובה לכל תייר בעיר, וידוע בהיותו נקודת התצפית היפה והאטרקטיבית ביותר על העיר כולה.

הצצה למעבדת החדשנות - בשנה האחרונה הוקמה במגדל דוד מעבדת מדיה ייחודית ופורצת דרך, הראשונה מסוגה במוזיאונים בישראל. המעבדה מפגישה בין אנשי סטארט-אפ ובין עולם התוכן של מוזיאונים ואתרים היסטוריים, במטרה לפתח אמצעי הדמיה והמחשה חדשים (כולל מעבדת מציאות מדומה) שישמשו בתערוכות המוצגות במקום. הכלים המפותחים במעבדה יאפשרו להציג את סיפורה של ירושלים באמצעים אינטראקטיביים ולשדרג את חוויית המבקרים במוזיאון.
ביקור בתערוכה החדשה והמדוברת 'גנרל וג'נטלמן -  אלנבי בשערי ירושלים'- ביקור מודרך בתערוכה המציינת 100 שנים לכיבוש ירושלים על ידי בריטניה. התערוכה עוקבת אחר השתלשלות האירועים הדרמטיים בשבוע אחד בתולדות העיר, שבוע שעתיד לפתוח עידן חדש ומרתק בתולדות ירושלים, היישוב היהודי וארץ ישראל כולה. בתערוכה מוצגים סרטים, צילומים וחפצים מקוריים ונדירים, תעודות מרגשות, כרזות, מזכרות ואלבומי תיירות אישיים מהם עשויה ההיסטוריה המרתקת של עיר הנצח. מאה שנים אחרי, במגדל דוד- ליבה של ירושלים, בין העיר העתיקה לחדשה, מוצע מבט חדש ומפוכח אל הרגעים שהפכו לאגדה, הרגעים ששינו את ירושלים לתמיד.

בתוך המוזיאון.  צילום טלי שרון

רקע היסטורי על מוזיאון מגדל דוד
מצודת ירושלים הידועה בשם 'מגדל דוד' היא נכס היסטורי וארכיאולוגי בעל חשיבות עולמית. זוהי מצודה מימי-הביניים ובה תוספות ארכיטקטוניות מתקופות מאוחרות יותר. המצודה ניצבת בסמוך לשער יפו, שער הכניסה ההיסטורי לעיר, בנקודת החיבור שבין מזרח ירושלים למערבה. היא נושאת עמה ערכים תרבותיים וארכיטקטוניים ומזה דורות מהווה את סמל העיר ירושלים. על אף שהמצודה מכונה 'מגדל דוד', אין קשר בינה לבין דוד המלך. שורשיה של הטעות נעוצים בתקופה הביזאנטית, בפירוש המוטעה שייחסו אבות הכנסייה לכתבי יוסף בן מתתיהו, כששייכו מגדל מימיו של הורדוס (מגדל פצאל) לדוד המלך. גם המוסלמים קישרו את המגדל ההרודיאני עם דוד המלך וכינו אותו 'מחראב נבי-דאוד', כשכבשו את ירושלים במאה השביעית. במאה ה-19, עם הגעת אנשי המערב לירושלים בחיפוש אחר הוכחות לכתבי הקודש, זוהה בטעות הצריח התורכי שהוסף למסגד הממלוכי, כמגדל דוד. המבנה החשוב ביותר ברמה ההיסטורית, האדריכלית והארכיאולוגית הוא הקישלה – ארמון הורדוס בירושלים, הנמצא מדרום למתחם מגדל דוד, בצמוד לחומת העיר העתיקה, ונבנה בשנת 1834 על ידי איברהים פשה, השליט המצרי של ארץ ישראל בתקופה זאת. הקישלה המשיך לשמש כמתחם צבאי גם כאשר קיבלו העות'מאנים חזרה את השליטה על העיר (1841), ובתקופת המנדט שימש המקום תחנת משטרה ובית סוהר. בין השאר נכלאו בין כתליו אסירי המחתרת היהודית – האצ"ל. כיום נפרד מבנה בית הסוהר מתחנת המשטרה והוא מהווה חלק אינטגרלי ממתחם מוזיאון מגדל דוד, כאשר הגישה למבנה היא דרך חפיר המצודה, או האולם הצלבני במתחם המוזיאון. בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו במקום בעשור האחרון התגלו, בין היתר, שרידים מן המאה ה-6 לפנה"ס, חומות מימיו של הורדוס וכן עדויות מימי הביניים. ממצא בעל חשיבות מיוחדת הוא קטע חומת העיר מתקופת בית ראשון, עובדה המאירה באור חדש את נושא גבולותיה של ירושלים בימי בית ראשון. השרידים הארכאולוגיים מימי הבית השני משלימים את הממצאים המונומנטליים המצויים בגן הארכאולוגי בחצר המצודה. בשנת 1989, עם הקמת מוזיאון מגדל דוד, בוצעו במקום חפירות ארכיאולוגיות ופעולות שיקום נרחבות, מתוך הקפדה על נהלים מחמירים המבטיחים את שימור אופיו הייחודי של האתר  – שיקום חדרי המשמר של המצודה והתאמתם כחללי תצוגה לתערוכות הקבע על תולדות ירושלים, הכשרת האולם הצלבני המשמש כחלל לתערוכות המתחלפות, תכנון שתי טיילות לאורך חומות המצודה, המאפשרות תצפיות מרהיבות על העיר, ובניית מסלולי הליכה בחצר המצודה העוברים בין הממצאים הארכיאולוגיים. לפני הקמתו כמוזיאון היסטורי, שימש המקום בתקופת המנדט הבריטי (בין השנים 1921-1932) כמוזיאון החשוב בישראל לאומנות ומוסיקה, המקיים תערוכות מתחלפות  ואירועי תרבות, ולכן תקופה זאת נחקקה בתולדות האמנות הארצישראלית כתקופת 'ימי מגדל דוד'.
מגדל דוד הוא הרבה יותר ממוזיאון. זהו אתר היסטורי וארכיאולוגי בו מתרחשים כל העת אירועי תרבות ואמנות, תערוכות מתחלפות, פעילויות חינוך, הופעות ומסיבות. האירועים במגדל דוד מיועדים לכולם – לישראלים ולתיירים בכל גיל, מכל דת ולאום. הם מחברים בין מזרח ומערב, בין קודש לחול, בין ימי קדם לימינו אנו, ומציגים את ירושלים הנצחית והעכשווית, האוניברסלית והרב-תרבותית.
ייחודו של מוזיאון מגדל דוד בהציגו את כל סיפורה של ירושלים, על האירועים הבולטים בתולדותיה, מראשיתה בימי קדם ועד ימינו אנו. המוזיאון מדגיש את חשיבותה ההיסטורית של ירושלים לשלוש הדתות המונותאיסטיות, ותכניו מוצגים בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית. לצד ההיבט ההיסטורי של המצודה היא משמשת גם אתר תיירותי וארכיאולוגי חשוב ובו שרידים ושכבות היסטוריות מכל תקופותיה של ירושלים.

המוזיאון מציע את המקום המושלם לאירוח כנסים, פגישות, אירועים פרטיים ואירועים עיסקיים בתפאורה המרשימה של המקום היפה ביותר בעולם.
חיזיון לילי- המופע מספר את סיפורה של ירושלים- תרבויות, דתות, שליטים ומיתוסים קדומים נגלים על החומות ומופיעים בין השרידים הארכיאולוגיים שבמצודת העיר העתיקה.

בתוך המוזיאון.  צילום טלי שרון

במוזיאון   צילום טלי שרון


לדף הפייסבוק: https://www.facebook.com/midgal.david/

במוזיאון.  צילום טלי שרון


צילום שלי של עיר דוד

כיפת הזהב שצילמתי ממגדל דוד. צילום- ליטל מאירי