יום שני, 11 ביוני 2018

תמי עשת אוספים


תמי עשת אוספים


* הצילום שלי שאני מאוד אוהבת.

אני תמיד חוזרת ואומרת למי שמכיר אותי, שעד לפני 3 שנים בכלל לא אהבתי חפצי ווינטאג' וחנויות יד 2. כן אהבתי נוסטלגיה, אבל קרה לי מהפך כלשהו בחשיבה, בתודעה לימים של פעם (אני עדיין מנסה להיזכר איך כל זה בכלל התחיל אצלי) ונעשיתי אספנית ווינטאג', כיום חנויות יד 2 מרגשות אותי, עבורי זו ממש חוויה ללכת ולנבור ולגלות עולמות חדשים, למצוא אוצרות.להריח את הריח של פעם. אני מכירה המון חנויות כאלו- מדן ועד איזור המרכז (מתכננת כמובן להכיר גם את איזור הדרום). מוזיאונים שמציגים את הימים של פעם, את החפצים ואת הסיפורים- הם חבריי הטובים ביותר.

* כלי האלומיניום,,,בוסטלגיה במיטבה

כאמור, בגלל חיבתי הרבה לימים של פעם (גם אני אהיה בעתיד הבחורה מפעם, לא?) ולחנויות ווינטאג' ותודה כמובן גם לפייסבוק (ואתם, מהעתיד, שרוכבים על החללית הפרטית שלכם והופכים לשקופים מתי שאתם רוצים כדי שלא יראו אתכם), שקוראים את הפוסט הזה בטח בכתב תלת מימד או משהו דומה- כן היה פעם פייסבוק. תעשו גוגל כדי לבדוק מה זה, או משהו שיש לכם שבוד דברים (בטח ש לכם מחשב פנימי שאיתו נולדתם כבר בילט אין...).

* למי לא היה את זה בבית??

לי ותמי יש רומן ארוך- חצי שנה קבענו להיפגש וזה לא קרה, פעם בגללי, פעם בגלל מזג האוויר. אח"כ קבענו והיא נאלצה לבטל- וחוזר חלילה. אבל דברים קורים כשהם צריכים ואני, שרציתי מאוד לבקר כבר בסטודיו ווינטאג' של תמי, לא האמנתי שיום הפגישה אכן הגיע.
תמי הגיעה לאסוף אותי עם חיוך ענק, וכשהגענו לביתה חיכתה לי הפתעה- שכן כל הבית עם פריטי ווינטאג' והכל משרה אווירת רוגע ושלווה. גם מיקום הבית, ביישוב תל מונד, תורם לאווירה. תמי אמרה לי שנרד לקומת המרתף (לא מרתף עינויים...)- שם מחכה לי הסטודיו. ירדנו, והיא לא הבינה מדוע אני מתמהמהת...זה בגלל שניפעמתי מהעושר שנגלה לעיניי, וככל שהלכתי והעמקתי בדרך- התגלו לפניי עוד ועוד אוצרות ווינטאג' מהארץ ומהעולם.

* תמי בממלכה שלה

הפתעה נוספת ציפתה לי כאשר הסתבר שיהודה, בעלה של תמי מתקן גופי תאורה עתיקים וגם מכין יין!

* יין ישמח לבב אנוש- היין של יהודה והווינטאג' של תמי

בואו ותכירו אותם. אני ממליצה!  אגב, היין נפלא!

תמי פרסטנפלד נולדה עם המדינה בנובמבר 1947, בהדסה הר הצופים והיא אומרת שבגלל זה לנכדים קל לזכור את גילה.

היא גדלה בנחלאות בירושלים- "היתה אווירה של צניעות בבית", היא מספרת.  סבתה הטמיעה בה ערכים ותמי, שאוהבת אותה עד היום, שומרת את הכלים העתיקים של הסבתא, נותנת להם מקום של כבוד במטבח ואף משתמשת בהם עד היום 

הוריה של תמי הגיעו לירושלים מחלב דרך ראש הנקרה על גבי חמורים. הם התחפשו לערבים, ושיחדו את השומרים במעבר הגבול. אחיה של הסבתא חיכה להם ועזר להם להיקלט בארץ.

* לאוהבי הפורצלן


תמי התחתנה בגיל 18 עם יהודה והם התגוררו בראשון לציון, שם הקימו את משפחתם המונה 3 ילדים. יש גם נכדים לתפארת.

עד שנת 2000 תמי היתה ספרית ועסקה בעיצוב שיער. במקביל, בתוך החנות, ניהלה עסק של עתיקות. כל חייה עבדה כעצמאית.

תמי, שהיתה יצירתית ואהבה עיצוב, פתחה במקביל לעיסוקה כספרית ובעלת עסק לעתיקות גם עסק לעיצוב בברזל. יהודה הצטרף אליה, והיו להם לקוחות בכל הארץ. תמי מספרת שהיא היתה ממציאה את הדוגמאות, אותן נתנה למסגר שעבד עבורה והיא פיקחה על כל העבודה. הם ייצרו ריהוט, שולחנות, סטנדים לעציצים, מראות, מחזיקי עיתונים.
היו לה קטלוגים במספרה וכמה דגמים שהוצגו במספרה. העסק עבד 20 שנה ושמו היה- עשת עיצובים בברזל. (עשת בגמרא פירושו ברזל).

 היום העסק שלה, של פריטי הווינטאג' נקרא- תמי עשת אוספים. (הצילומים שצולמי על ידי, הם רק חלק קטן ממה שיש לתמי בסטודיו).




לפני 14 שנה עברה המשפחה להתגורר בישוב תל מונד. הם בנו בית שיתאים לעיסוקים שלהם. "אנחנו לא יודעים לנוח", תמי מעידה בחיוך.

תמי ויהודה עובדים במרתף הבית אותו ייעדו מראש לעיסוקים שלהם: לתמי יש חנות מקסימה לפריטי ווינטאג', אותם, בין היתר, היא קונה בעולם ומביאה לארץ. בעלה, יהודה, מתקן, מחדש ומשמיש גופי תאורה עתיקים בשילוב אלמנטים של ווינטאג' מקורי והוא גם יינן. מייצר יין מענבים אותם הוא קונה מהגליל, וכל בקבוק מקבל שם של בן משפחה. את הידע רכש מדוד שלו וכן למד קורס של שנה. 'יין פרסטנפלד'. מייצר 500 בקבוקים בשנה מסוגי ענבים שונים כגון: שירז, מרלו, קברנה סוביניון.

המקום של תמי הוא גן עדן לאספנים- הוא רחב ידיים, מסודר. מכיל המון פריטים ייחודיים מהארץ ומחו"ל ואף מעלה דמעות בעיניי מבקרים שניזכרים בנוסטלגיה בעודם רואים את כלי הפורצלן, את הסכו"ם, כלי הקריסטל, מפיות הקרושה, הטקסטיל, התיקים ועוד.
לפני 14 שנה תמי היתה ייחודית בתחום הווינטאג' והיא מטפחת באהבה ובמסירות את האוסף שלה, זאת מתוך אהבה לפריטים של פעם והרצון לשמר דברים של סבתא ושל אמא. "לכבד את העבר", אומרת תמי בחיוך. היא גם יודעת להעריך פריטים ואומנות- למדה ב'שורשים' לפני 6 שנים את התחום.

קסם!





בנוסף לסטודיו שלה, ניתן לקנות פריטי ווינטאג' מתמי גם במרמלדה.

·         יש פריטי ווינטאג', רטרו וחדש.

אבני חן 4 תל מונד
052-3577321
09-7968421
http://market.marmeleda.co.il/ashetospim






* גופי תאורה





* מעמד סרוג לעציצים- ילדי שנות ה 80 זוכרים זאת בוודאות


* געגועי לסבתא


* תיקי רופאי של פעם



* פעם הכל היה מזכוכית





* מפות קרשה










ביי- תמי מחכה לכם!