יום חמישי, 7 בינואר 2016

חווית "טעמים בעמקים" 17-28.1.2016

חווית טעמים בעמקים- חגיגה של אוכל, שתיה, אומנות לכבוד ט"ו בשבט

חג הטעמים בעמקים הינה חוויה של תוצרת חקלאית טרייה המוגשת במסעדות המובחרות באיזור עמק יזרעאל, לצד יינות מייקבים מקומיים בנוף השדות הירוקים. ( מתוך ההודעה לעיתונות של הפקה עברית).

מה מחכה לכם בחווית הטעמים? 

הוזמנתי ע"י רקפת עברי מ'הפקה עברית' לסיור לקראת פסטיבל טעמים בעמקים.  ב 25/12, יום שישי- יום הסיור, התמזל מזלינו והיה יום נהדר לטיול. השמש זרחה, לא ירד גשם והיה יום אידיאלי. צביקה ( בן זוגי) ואנוכי יצאנו ליום שכולו חוויה. אנחנו אוהבים לטייל, להכיר מסעדות חדשות ואנשים חדשים. תוכנית הסיור היתה ידועה מראש והשתדלנו מאוד לעמוד בלו"ז, ואכן עשינו זאת, למעט המקום האחרון שלא הספקנו, אך נלך אליו כשמזג האוויר יאפשר זאת.

את היום פתחנו בארוחת בוקר עשירה ומפנקת במסעדת 'פינת האוכל' בטבעון. המקום הוקם לפני חצי שנה. זוהי מסעדה- מעדנייה. מתאים לכולם מכיוון שניתן למצוא שם אוכל בשרי, צמחוני וטבעוני. ניתן לשבת שם ולאכול או לקחת הביתה. המבחר עשיר.  אתיקה קשת מבית לחם הגלילית היא בעלת המקום. היא מכירה את הלקוחות, מקבלת את פניהם בחיוך ענק ולא נחה לרגע.  עיצוב המקום מזמין, אווירת ווינטאג' ובייתית.















עשרה ימים של חגיגות שעוברות ממסעדה למסעדה, בין היקבים, בסיורים מודרכים ובסדנאות בקניונים.מסורת פסטיבל טעמים בעמקים מציעה בשנה ה- 12, לצד הארוחות והאירועים הקולינריים
במסעדות המובחרות , סדרת מפגשים מעניינים עם החקלאים העובדים בשדות, בסיורי הכרות עם חקלאות שנות ה- 2000. חוויה של צבע, טעם, ריח וצליל. תערוכות אומנים במסעדות וביקבים, הרכבים מוזיקליים מקומיים ינעימו את זמן המבקרים, טעימות מתוצרת העמק- יין, דבש, שמן זית לצד ירקות ופירות טריים .17 עד ה- 28 בינואר 2016   
ט"ו בשבט נבחר כחג הטעמים בעמקים, בעונת החורף כששדות העמק לובשים בגדי חג ומתקשטים בפריחת השקדיות עם שלל צבעי פרחי החורף, אודם הכלנית, לובן העירית, צהוב הסביון וורוד הרקפת. ט"ו בשבט נשזר בפעילות בחוות דרך התבלינים, נטיעות ביערות קק"ל ובמסלול חדש עם נגישות שפותחים רשות ניקוז קישון בין תחנת הנזירים לטחנת מרפוקה בראס עלי.
המבקרים מוזמנים להכיר את השפים במסעדות שיארחו לסדנאות שף, משתה מתמשך של טעימות ויינות משובחים. המסעדות יוציאו מהמזווה את התוצרת החקלאית הטרייה עמה מבשלים השפים במטבחים, בכל אחת מהמסעדות המשתתפות, יוזמנו הסועדים לטעימות יין, גבינות, שמן זית, דבש, זיתים וירקות מיוחדים, ביניהם: חסה הידרופונית, נבטים מסוגים שונים, אספרגוס, פירות העונה והכל תוצרת העמק.
הסועדים מוזמנים ליהנות ממנות שיכינו השפים מהתוצרת הטרייה של שדות העמקים המקיפים את המסעדות. בכל מסעדה אירוע מיוחד, שף מתארח, שוק איכרים, תערוכות ומוזיקה. מומלץ להתעדכן בחוברת שבאתר הפסטיבל ולהזמין מקום מראש. ארוחות מנה ראשונה+ עיקרית+כוס יין ב- 79 עד 109 ₪ .
במסעדות יוצגו יצירות של אמנים מקומיים בתערוכות צילום, ציור, קרמיקה, קליעת סלים ותחומי אמנות נוספים שיעמיקו את חווית הטעם ויחברו את הניחוחות לצבע ואסתטיקה.

המסעדות והשפים המשתתפים בפסטיבל: אדלה- רמת ישי, אוקטגון- נהלל, בלה - בית שערים, דורון בר און- היוגב, טנדוקה (כשר) - יקנעם המושבה, לימוזין- רמת ישי, נילי כהן מינץ - בית לחם הגלילית (כשר), פינת האוכל החדשה – קריית טבעון (כשר), קימל בגלבוע ושלו ביער - קריית טבעון.
באזור העמקים קמו בשנים האחרונות יקבי בוטיק, חווית "טעמים בעמקים" מעניקה הזדמנות חגיגית להכירם, וליהנות מתערוכות אמנות שיוצגו ביקבים, טעימות וסיורים מודרכים. היקבים המשתתפים: יקב הגבעה- קיבוץ גבע, יקב טוליפ -כפר תקווה, יקב סריג- מרחביה, יקב שדות- שדה יעקב.
יקבי בנימינה ייקחו חלק מרכזי בצד הקולינארי של הפסטיבל ויציעו במסעדות המשתתפות מגוון יינות מסדרות היקב כמו סדרת יוגב הצעירה, סדרת בנימינה רזרב האיכותית וסדרת אבני החושן היוקרתית. כך יוכלו המבקרים במסעדות במסגרת אירועי הפסטיבל ליהנות מתפריט יינות ייחודי שיבנו עם אנשי היין של היקב יחד עם השפים של המסעדות השונות בהתאמה לתפריט הקולינארי. המבלים יוכלו ליהנות ממגוון יינות יקבי בנימינה במחירים אטרקטיביים בכוסות ובבקבוקים.


הכניסה חופשית לאירועים שיתקיימו בקניון חוצות אלונים 20-21.1 סודות ממטבחי מסעדות הקניון, בשבת ה- 23.1 חנוכת שביל בין התחנות לאורך נחל ציפורי שהנגישו רשות ניקוז קישון לרווחת המטיילים. באירוע תחנות יצירה מחומרי טבע וחומרים בשימוש חוזר, דוכני אומנים ותוצרת מקומית ועוד..בסטריט מול ננעל את הפסטיבל עם סדנאות בישול בריא לכל המשפחה עם גילת רווה אור 28.1 ובשישי 29.1 יריד חקלאי מתוצרת מקומית עם בימת להקות צעירות מכל רחבי העמק הקרן הקיימת לישראל ישלבו את טיולי שישי שבועי המודרכים בימים הסובבים את ט"ו בשבט הוא חג קק"ל, הטיולים פתוחים לקהל ללא תשלום ויסתיימו באתרים המשתתפים בחוויית "טעמים בעמקים". עמותת התיירות בעמקים בשיתוף המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה האזורית מגידו ומועצת רמת ישי, המאחדות כוחות מדי שנה ליצירת חוויה מגוונת של קולינריה, טבע ויצירה.



     נחזור למסעדת 'פינת האוכל': יש שם המון התייחסות לטבעונים: 10 סוגים של לביבות טבעוניות עם קינואה, כרוב, עדשים, ירק, בטטה, מנגולד, חוביזה. תבשילים של שעועית מש, קובות מסוגים שונים. יש אסדו, אנטריקוט מעושן, סינטה מעושנת, ממולאים( קישואים, פלפלים, כרוב, עגבניות ובצל). הממולאים גם צמחונים וגם טבעונים. יש לחמי מחמצת- שיפון, כוסמין ודגנים. מבחר של קישים. עוגות: בחושות, גבינה אפויה, גבינה פירורים, עוגות שוקולד, עוגות טבעוניות. מגוון גדול של ממרחים: ארטישוק, ארטישוק ועגבניות מיובשות, סחוג, שעועית לבנה עם אגוזים, עדשים, טופו עם חצילים.  הכל נעשה במקום.

שתינו מיץ סלק-תפוח נהדר, מגוון של סלטים טעימים ומיוחדים, לביבות ועוגות.  המקום מומלץ מאוד, אווירה ביתית וכל אחד ימצא את האוכל שהוא אוהב.  יש שימוש רב בירקות עונתיים ועשבי בר. במקום נערכים סדנאות בישול וערבי תרבות.  לכבוד פסטיבל העמקים ישנה ארוחת טעימות ב 89 ש"ח.    רחוב הכלניות 1, קריית טבעון      04-8222084.  שני-חמישי 09:30-19:00, שישי  09:00-15:30

לאחר הארוחה המפנקת ( מי רצה להמשיך ולטייל?), הלכנו לעתיקות בית שערים. אתר ארכיאולוגי השוכן בגליל התחתון. במקום היה יישוב יהודי חשוב בתקופת בית שני, המשנה והתלמוד. ב 2015 הוכרז בית שערים כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. במתחם הגדול יש כ 15 מערות, שחלקן סגורות למבקרים. באתר יש בורות מים, ספסלים, מערות קבורה, בית כנסת.  יש גם את פסל אלכסנדר זייד. מומלץ להיות חלק מסיור שכן יש הסברים מפי המדריכים. העתיקות נשמרו וניתן לחוש את ההסטוריה וללמוד אותה דרך המוצגים. 









לחוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית הגענו לאחר מכן. אנחנו כבר היינו במקום מספר פעמים ולא נימאס: הריחות, הטעמים, העושר והשפע הם שם המשחק. מגוון עצום של תבלינים, חלבות, טחינות, שמן זית, דבש, חליטות לתה. תענוג.במקום ניתן לקנות כלי מטבח, קומקומים, כלי אימייל ועוד.  בימים יפים אפשר לטייל בשדות וללמוד על מה שגדל במקום.  במהלך פסטיבל הטעמים יהיו שני סופי שבוע של חגיגה קולינרית בחוות דרך התבלינים:  21/1-15 : סדר ט"ו בשבט חגיגי במרפסת החווה. ארוחת שף של נילי כהן מינץ והרצאה מרתקת בהנחיית אבי ציטרשפילר שהוא הרבליסט ובעלים של חוות דרך התבלינים.  22/1/16+ 29/1/16 ימי שישי: ארוחת בוקר מפנקת מול שדות התבלינים עם השפית נילי כהן מינץ.   28/1/16 יום חמישי: שבעת המופלאים- מסע קולינרי של 7 מנות ו 7 תבלינים עם נילי כהן מינץ ואבי ציטרשפילר ב"בית פיין", בית לחם הגלילית.   23/1/16+ 30/1/16 ימי שבת: חגיגת ט"ו בשבט בחווה- סיורי ליקוט ושתילה בשדות הגידול, פעילויות יצירה, טעימות ומבחר פירות יבשים מכל העולם.     לפרטים והזמנת מקום:    04-9533405       0544649351


** הארוחה בדרך חוות התבלינים של השפית ניליל כהן מינץ










לאחר שהתבשמנו בריחות התבלינים והשדות של חוות התבלינים וקנינו חלבות נהדרות, שמנו פעמינו אל עבר המסעדה בה נאכל את ארוחת הצהריים. מסעדת אדלה נימצאת ברמת ישי ושייכת לפואד עבד אלהאדי בן ה 24 מנצרת. מסעדת ביסטרו איכותית.  לפואד הסטוריה ארוכת שנים עם המטבח והוא החל לעבוד במסעדות עוד בהיותו בן 14. היחס והשירות מצויינים וכן האווירה, האוכל משובח והתפריט מגוון: בשרים, פירות ים, סלטים, ניוקי, מנות ילדים,פסטות, דגים.  אנחנו אכלנו את סלט אדלה שמוגש עם גבינת צאן מטוגנת ( נהדר!), לחפ פרנה שהוגש עם מטבלים, סלט טבולה, חציל בטחינה, פטריטות בטמפורה עם רוטב ספייסי, ניוקי סלק,נתחים של עגל עם תפוח אדמה.







לשביל תחנת הנזירים לא הספקנו להגיע, אך כאמור, נלך לשם כשנוכל. שביל תחנת הנזירים מתחיל מהכפר ראס עלי שסמוך לכפר חסידים. זהו שביל סלול ונגיש לאורך הנחל עד לטחנת הנזירים: פינת טבע עם דשא ירוק ופינות פיקניק.   בתאריך  23.1.16 בשעות  09:00-15:00 ייערך הפנינג חנוכת טיילת מונגשת שמחברת בין טחנת הנזירים וטחנת מרפוקה בכפר ראס עלי.  יהיו תחנות יצירה, דוכני מזון מקומי, שוק חקלאי מתוצרת מקומית.


יום ראשון, 3 בינואר 2016

הקרמיקאית חנה פלד- יצירות בקרמיקה ופורצלן בקיבוץ מורן

חנה פלד ויצירות הקרמיקה שלה

כשהייתי בקיבוץ מורן, הלכתי ל 'לחם ועוגה' (בית קפה נפלא עם לחמי מחמצת, עליו גם כתבתי פוסט), ולחנות התכשיטים של מרי לוי ( גם החנות ומרי קיבלו פוסט). ציפור קטנה לחשה לי כי יש אומנית שמפליאה ביצירותיה, היא קרמיקאית ושמה חנה.

הגעתי אל ביתה של חנה פלד במורן והיא קיבלה אותי במאור פנים, העובדה כי טסה בערב, לא הפריעה לה והיא הקדישה לי את מלוא תשומת הלב. הסטודיו שלה נימצא מתחת לביתה ויש בו יצירות רבות ומגווונות, צבעוניות ושימושיות.



חנה בת ה 65, ילידת יפו, נשואה לגבי, אמא לשתי בנות וסבתא לשישה נכדים, עובדת כקרמיקאית מזה 35 שנה.  בגיל 14 למדה אומנות שימושית וקרמיקה.  אביה אמר לה שאי אפשר להתפרנס מקרמיקה, אז היא למדה עיצוב פנים ועיצוב בניין בקורס הראשון של הטכניון בת"א שנמשך שנתיים.

**  חנה פלד בסטודיו שלה

חנה עבדה במקצוע שלמדה, היתה שרטטת בצבא. עבדה במועצה מקומית קריית ביאליק במחלקה הטכנית, אח"כ עברה לעבוד באורט קריית בילאלק שם היתה שרטטת אצל המנהל הטכני.  השינוי חל עם לידת הבת הצעירה. חנה עזבה את תחום השרטוט וחזרה לאהבה שלה- לאומנות. להתלכלך עם החומר "זה כ"כ תרפויטי החומר הזה" היא אומרת.


חנה מתמקצעת כל הזמן, לומדת וגם מלמדת. היא אוהבת להדריך ומקיימת חוגים של מבוגרים בקריית ביאליק. היא מספרת בגאווה שהיה לה גרעין של אנשים שהלכו איתה 26 שנה !  כשאני שואלת אותה האם יש עדיין מה ללמוד אחרי כ"כ הרבה שנים, חנה עונה לי שתמיד יש משהו חדש ללמוד.

גם כשגרה בחו"ל, למדה שם והקיפה עצמה באנשים שהתעסקו בקרמיקה.  חנה מייצרת רק כלים שימושיים "עם קריצה קלה למשהו אחר" כדבריה. לחנה דברים מיוחדים מאוד: סירים גדולים, כדים שונים, ספלים, צלחות, קערות, כלים לחמאה, חמסות, חנוכיות, מגשים, תבניות ואף שרשראות. היא מושפעת לעיתים מהטבע, לעיתים מדברים פרקטיים אותם היא רוצה לקחת למקום אחר.  החומרים איתם היא עובדת הם פורצלן ( חומר אצילי) וגם עם חימר אבנית.





חנה עבדה 14 שנה בשיקום נכי צה"ל במועדון שיקום נכי צה"ל בעין המפרץ: שיקום בעזרת קרמיקה בעיקר להלומי קרב. דמעות מנצנצות בעיניה כשהיא ניזכרת בזה.



את הגלזורה מכינה חנה לבד.  ניתן להזמין אצלה דברים בתיאום מראש. חנה גם מקיימת סדנאות למבוגרים בסטודיו שלה.

חנה פלד       0545676256

** כלי קיבול לחמאה


** שרשראות מקרמיקה מעשיי ידיה של חנה