יום שלישי, 4 באפריל 2017

אסנת- אפריקה אצלה בתכשיטים



אני אוהבת תכשיטים. מאוד. טבעות וצמידים אהבתי תמיד ( ומי שמכיר אותי יכול להעיד על כך), אולם שרשראות לא היו לי ואיני זוכרת למה לא חיבבתי.  כיום יש לי עשרות של שרשראות מכל הגדלים, האורכים והצבעים כי גיליתי שלא משנה איזו חולצה אלבש- שרשרת נכונה תעשה את העבודה- וככל שתהיה מיוחדת יותר וצבעונית- כן ייטב.

את אסנת גוטמן פגשתי לאחר שביקשתי לראיין אומניות ייחודיות. אסנת שגרה בגדרה הגיעה לפגישה חמושה במגוון של שרשראות אותן היא מכינה במו ידיה ואמונה על כל השלבים בהכנת השרשרת- החל מהרעיון וכלה בהכנה ובגימור, וכמובן במכירה. מגוון גדול וססגוני של שרשראות שהשאיר אותי פעורת פה, ויושבי בית הקפה בו היינו, התעניינו אף הם.


אסנת, אמא ל 4 ( 2 בנות ו 2 בנים אם שאלתם), מתגוררת בגדרה והחלה את הקריירה שלה במסלול אחר לחלוטין ממה שעושה היום: את התיכון סיימה כלבורנטית. כימיה וביולוגיה עניינו אותה. בצבא היתה משקי"ת מילואים. לאחר הצבא פנתה ללימודים, ולמדה איכות הסביבה וטכנאית כימיה באורט הנדסאים בכפ"ס.  כשהיתה בהיריון הראשון עם בתה, עברה להתגורר באריאל, ולקראת סיום לימודיה ניגשה למכרז לתפקיד תברואנית במועצת אריאל. כשבתה היתה בת חודשיים, אסנת התקבלה לעבודה כתברואנית ועבדה שם מ 1986- 1992. 

במרוצת השנים נולדה גם בתה השניה. לאחר העבודה הזו, היא עבדה במפעל וחיפשה את עצמה, ואז נירשמה לקורס תועמלנים רפואיים דרך לישכת התעסוקה, אך לא עסקה בזה.
מישהו שהכיר אותה, הזמין אותה לעבוד במפעל של חומרי הדברה וניקוי, כסוכנת. שם, לראשונה בחייה, היתה עצמאית ולא שכירה במשך שנתיים. במפעל עצמו היא עבדה 23 שנים. היא החלה כאשת מכירות וסיימה כמנהלת שיווק באוגוסט 2015. במרוצת השנים שם הקימה את התפקיד של מנהלת תחום הגיינת מטבחים ובנתה אותו מאפס.

"אני באה מבית מאוד יצירתי. אמא שלי רוקמת, סורגת, תופרת. מכינה בובות. אבא שלי למד עיצוב, אבל לא התעסק עם זה אף פעם." וממשיכה " כל השנים יצרתי. הייתי בכל החוגים של קרמיקה, מקרמה.  אני יודעת לתפור, לרקום. אני עושה פסיפס בלי שלמדתי".  במרוצת השנים אסנת למדה צורפות והחלה לעשות תכשיטים לעצמה. אנשים בעבודה הורידו ממנה וקנו.  ביוני 2013 פתחה את העסק עם חנות במרמלדה- שרשראות, צמידים, עגילים. "אבל לא היתה לי שום ייחודיות". ב 2015 היא ניפגשה עם יועצת עיסקית למספר פגישות והיא כיוונה אותה לעשייה.


אסנת אוהבת תרבויות שונות, תרבויות אחרות. רואה סרטים זרים. אוהבת לנסוע לסיו, גאורגיה, קניה ולראות איך אנשים חיים, איך חיו פעם. אחיו של בעלה גר בגאנה וגיסתה הביאה לה משם חרוזים על מנת שתיצור מהם תכשיטים. באפריל 2015 טסו אסנת, בעלה והילד הקטן לגאנה. גיסתה הכינה לה מסלול טיול שתראה איך ואיפה מכינים זכוכית ממוחזרת. 
אסנת אומרת שבגאנה הם לא זורקים כלום ומשתמשים בכל מה שיש בטבע: קליפות, גרעינים, עץ ואפילו עצמות של בעלי חיים. אסנת גילתה שעבודותיה השונות במרוצת השנים מתקשרות עם יצירת תכשיטיה שכן זה עוסקת בשמירת הסביבה. בטיול בגאנה אסנת הכירה את הספקים, איתם היא עובדת עד היום. היא הגיעה לארץ, החליפה את הלוגו ואת האתר וכעת היא מייצרת תכשיטים ייחודיים שלה מחומרי טבע ממוחזרים. באתר שלה יש סרטונים מגאנה בהם מראים איך מכינים וממחזרים את הקוקוס, הקליפות והזכוכית. ( זכוכית ממוחזרת, קליפות של קוקוס, סוגי עץ שונים, גרעינים של כל מיני עצים). אסנת יוצרת גם תכשיטי קיר.  החומרים מגיעים רק מאפריקה, הרוב מגאנה.  כאשר אסנת חוזרת משם היא מביאה איתה סלי קש שמייצרות המקומיות, צמידים. 

** סל קש מגאנה


אסנת מביאה גם בדים צבעוניים משם ותופרת ארנקים וקלאצ'ים.  "ההשראה הרבה ממה שאני רואה שם, הצבעוניות של הנשים, העושר של הצבעים. אני מקבלת השראה מכל דבר שם".



לאסנת יש כבר נהג קבוע כשהיא נימצאת בגאנה, אליה היא מגיעה בכל פעם ל 4 ימים לנסיעת עסקים לספקים שלה שם.
"אני רוצה להמשיך לעשות את מה שאני אוהבת- ליצור".



**   אסנת עם אחת השרשראות שלה

**  קלאצ'ים של אסנת







**  תכשיטים לתלייה על הקיר


אסנת גוטמן    0523631042

www.asnatdesigns.co.il

בפייסבוק  asnat guttman