יום שבת, 27 במאי 2017

עינת שמיר- חוקרת חוטים יצירה צבעונית בסריגה

עינת שמיר- חוקרת חוטים


חוקרת חוטים?? מה זה? אף פעם לא שמעתי על זה. המליצו לי על עינת. אמרו לי שכדאי לי לפגוש אותה. אז מסקרנות הלכתי לפגוש את 'חוקרת החוטים' ונישביתי בקסמה. נישביתי בצורת הדיבור, על איך שדיברה בתשוקה ובהבנה על נושא החוטים,על סוגי הסריגה השונים שקיימים (לא ידעתי שקיימים סוגים רבים כ"כ..), על ההסטוריה שלהם ועל מה אפשר לעשות באמצעות הסריגה. תאמינו לי שעולם ומלואו. עינת הגיעה לפגישה עם מלוא שקיות עם תוצרתה המיוחדת, פרי מעשיי ידיה ומוחה היצירתי. עולם שלם של סריגה, צבעוניות וערכות יצירה שהיא עצמה פיתחה.

* צמיד שסרגה עינת. צילום ליטל מאירי

לא קשה לפספס את הניצוץ בעיניה של עינת, שמגדירה עצמה כחוקרת חוטים, כאמור.     
הסתקרנתי לפגוש אותה שכן מעולם לא ניתקלתי אפילו במונח הזה, חוקרת חוטים. " מעניין אותי איך מכלום", היא אומרת, "אפשר לעשות כ"כ הרבה דברים. כל מה שאנחנו לובשים, ספות, וילונות- המון דברים עשויים מחוטים".

* חגורות ועגילים סרוגים.  צילום ליטל מאירי

עינת בת ה 59 נולדה וגדלה בכפר יהושע. כיום היא תושבת רמת גן, אמא לשני בנים. היא קשורה מאוד לעמק, לבית: "אני חושבת שאני ממשיכת דרכו של אבי. אני עובדת עם הידיים". 
הוריה היו חקלאים ועבדו מחוץ לבית במשק המשפחתי.
לעינת יש 3 אחים: אח צייר מוכשר, אחות שהיא צורפת ואח נוסף שהוא אוסטיאופט- שיטת רפואה אלטרנטיבית המדגישה עיסוי ומניפולציה ידנית של שרירים ועצמות.  כולם מתעסקים בעבודה עם הידיים.

" אני זוכרת את עצמי רוקמת כילדה בגן", מעידה על עצמה עינת. " יש דברים שאמא שלי לימדה אותי וגם חברה שסרגה במסרגה אחת. סרגנו ארנקים של זקנות".  למדה גם מתוך התבוננות באחרות שסרגו. כשהיתה גדולה יותר זה היה לימוד מספרים.  אבל, היא מעידה- " את הרוב למדתי לבד".
עינת בקיאה בכל סוגי החוטים ובכל סוגי הרקמה השונים, כולל אריגה לסוגיה. מרתק לשבת איתה ולשמוע ולראות את יצירותיה הרבות ולא להאמין שהכל עשוי מחוטים. היא מביאה לפגישה שלנו חגורות שסרגה, כובעי צמר, טבעות בצורת פרחים שבסיסן רצועת עור, סיכות לבגד בצורת פרחים, סיכות צבעוניות לראש, שרשראות, צמידים ועגילים - הכל סרוג סוגים שונים של חוטים.  תמיד עסקה בעבודות יד "אני אוהבת ונהנית לעשות זאת".

" מה שמוצא חן בעיניי בחוטים, זה שהם נקיים, להבדיל מהעבודה במשק".
עינת אוהבת לעבוד עם ילדים כי היא אוהבת שהם מנסים דברים, ואומרת להם שהרבה דברים נולדו מטעויות.

* כובע, חגורה וסיכה בטכניקת תחרת טאטינג.  צילום ליטל מאירי

לעינת תואר ראשון באנגלית וספרות ותואר שני בספרות אנגלית. היא בכלל למדה משחק והחלה לתרגם מחזות, וזה מצא חן בעיניה. באונ' בר אילן היא היתה בחוג דרמה ביידיש.
"כל מה שאני עושה, אני חייבת להכיר. אני חוקרת.  בין הדברים שעשיתי כשלמדתי משחק, היה להכיר את התרבות."     הלכה ללמוד אנגלית במטרה ללמוד תרגום. היא אומרת שמשהו בתרגום גרם לאותה התחושה שמשחק גורם- להתלהבות. עד כדי כך אהבה את לימודי האנגלית שנירשמה למסלול של דוקטורט ישיר, אך לבסוף לא סיימה.  אומנם לימודים באונ' ודרך ישירה לדוקטורט, אבל עינת עזבה בכלל את ביה"ס בגיל 16 כי סבלה בו קשות, בעיקר מבחינה חברתית "היה לי רע בביה"ס".  עשתה אקסטרני ובגיל 26 הלכה לאונ' " וזו היתה חוויה אדירה".  תוך כדי הלימודים עסקה בעבודות יד. כאשר סיימה את התואר השני, יכלה לפתוח את העסק שלה.

ב 3.3.2003 עינת פתחה את העסק שלה שנקרא- שובל  שהוא שילוב של שמות בניה, שאול ויובל.   "אני הפכתי תחביב למקצוע", היא מעידה בגאווה.
עינת מלמדת ילדים ומבוגרים. ילדים לומדים אצלה סריגה על אצבעות, רקמה, תחרה, אריגה, קליעה, מקרמה.  מבוגרים לומדים את אותו הדבר, רק שהסריגה ברמה גבוהה יותר.
עינת מלמדת בשני בתי ספר במסגרת צהרוניות ובימי שישי, באיזור המרכז"-ת"א  ויהוד ומפעילה קייטנות וימי הולדת.

עינת פיתחה ערכות יצירה של קליעה שזו טכניקה קיימת כבר 1500 שנה.
עינת אומרת שעיסוק בעבודת יד טובה מאוד למוטוריקה עדינה אצל ילדים, קשר עין יד ואצל מבוגרים יכולה לעכב הידרדרות קוגניטיבית ואלצהיימר- יש מחקרים שנעשו בנושא.  ערכות היצירה מתאימות לגילאי 4-99. 

ערכה למתחילים  70 ש"ח

ערכה למתקדמים  90 ש"ח

יש גם מיני ערכות שנימכרות לכיתות שלמות לקראת החופש הגדול. ערכות המיני ימכרות בכיתות גם כמתנות יום הולדת.

ערכת מיני מחירה  30 ש"ח

הילדים מכינים לעצמם ולחבריהם צמידים צבעוניים ויש המון דוגמאות שעינת מראה ומסבירה באתר שלה איך לעשות.

לעינת יש גם קורס דיגיטלי לסריגה טוניסאית.

* טבעת סרוגה.   צילום ליטל מאירי



כל הפרטים אצל עינת  0547937399

הדפים העיסקיים שלה בפייסבוק:  ** שובל- עבודות בחוטים:עיצוב, יצירה והוראה


**  חוטים- בית ספר למלאכת יד ולאופנה    

https://www.facebook.com/hooteem/?ref=aymt_homepage_panel


* טבעות צבעוניות סרוגות.   צילום ליטל מאירי

יום שישי, 26 במאי 2017

עתידה אלוני- על בשמים, בקבוקים מעוצבים וסיפור מסריח שיש לו סוף ריחני במיוחד

עתידה אלוני- הסיפור על הריח המסריח שהפך לריח הכי טוב שיש

צילום ליטל מאירי

כשניפגשתי עם עתידה (כן, זהו שמה המיוחד), היא נתנה לי את ספרה שכריכתו ורודה וכבר מרמזת על הסיפור האופטימי ועל הסוף הטוב.

כשאני ניפגשת עם הנשים אותן אני מראיינת לבלוג שלי, אני לא יודעת את סיפורן. פשוט כי אני לא רוצה. אני יודעת במה הן עוסקות עכשיו, אך לא מעבר לזה. לא מה הן אוהבות ובמה עסקו. מהסיבה הפשוטה שאני סקרנית וכך רוצה להישאר משך כל הריאיון. אני רוצה להיות מופתעת, לצחוק איתן, לבכות כשמרגש, להתרגש באמת ולחכות לסיפור המיוחד.

אז כשעתידה, שגרה בגבעת אולגה,  הגיעה והביאה את ספרה, פרי עטה, שנקרא- פיפיונה ונילה, הייתי סקרנית כשראיתי את שמו ומיד התחלתי לקרוא בו. לא עזבתי אותו וקראתי אותו מההתחלה ועד הסוף. לא הרבה עמודים, בכל זאת- ספר ילדים, אולם מתאים גם למבוגרים שכן יש בו מסר חשוב מאוד.  וכך מתחיל ספרה :"אני רוצה לספר לכם על עצמי, על הילדה הקטנה, שהייתי. אני רוצה לספר לכם על הילדה, שכמעט היתה שקופה...אני היית הילדה הזאת, שכולם אהבו לצחוק על השם שלה. ע-ת-י-ד-ה." .

הספר של עתידה.  צילום ליטל מאירי

 עתידה ממשיכה ומספרת שלא מספיק שהילדים צחקו על שמה, יום אחד קרה לה משהו משפיל נורא, היא ביקשה מהמורה לצאת לשירותים והמורה אמרה לה לחכות עד להפסקה. עתידה לא הצליחה להתאפק והפיפי ברח לה...מלכת הכיתה צחקה ואמרה "את לא עתידה. את 'פיפיונה'. את ילדה עם ריח של פיפי". עתידה סבלה בשקט וכל הזמן ניסתה למצוא פתרונות- איך להדביק לעצמה את הריח הכי טוב בעולם.  אתם וודאי כבר מתארים לעצמכם שהסוף טוב ( וריחני במיוחד) ועתידה מספרת את כל אשר קרה לה ומה הוביל אותה לעסוק במה שהיא עוסקת היום ולמה הוסף לפיפיונה גם השם ונילה. אתם מוזמנים לקנות את הספר וגם לקבל במתנה בקבוקון בושם מהשובר שנימצא בסוף הספר. את הספר ניתן לקנות אצל עתידה. היא גם מוכרת אותו לארגונים ולבתי ספר.

עתידה. צילום ליטל מאירי

עתידה בת ה 72 ( נשבעת לכם שממש לא נראית), עם אנרגיות שכל בת 20, נולדה בת"א וגדלה בגבעתיים. " לא הייתי הסופרסטאר של הכיתה. לא הייתי סטאר בשום מצב".  הוריה קראו לה עתידה כי רצו עתיד טוב יותר.

היא מספרת שאת מקרה הפיפי שארע בכיתה, אף אחד לא ידע, גם לא הוריה. היא הדחיקה את זה, עד שמישהו בצבא, שהיה איתה בכיתה א- הזכיר לה את זה ואמר שישב אז לצידה בכיתה...

אם לשלושה, בני  32,38,46 וסבתא לארבעה נכדים. נשואה כיום בשנית למלך הכיתה של ביה"ס היסודי "ניפגשנו בפקק בכביש".


עתידה מספרת שבשנת 2016 נכדתה בת ה 5, ביקשה ממנה להיות המפעילה ביום הולדתה כי רצתה יומולדת עם בשמים.  היא ביקשה מסבתא עתידה לבוא ולספר לילדות את סיפור הפיפי " כי זה נורא מצחיק". עתידה אכן סיפרה את הסיפור : " ומאחורי כל ילדה ישבה אמא והזילה דמעות". 

בקבוק בושם לילדות ומתנה

עתידה מספרת "היה לי מכון קוסמטי ורקחתי בשמים כשהיה לי זמן מהעבודה". היא מצאה מקום בו מכרו תמציות , קנתה והכינה בשמים. את לימודיי הקוסמטיקה שלה סיימה בהצטיינות. היא רצתה לפתוח מקום שיהיה שלה ובו תרוויח את כספה והחליטה לתת בושם לכל אחת שהגיעה אליה לטיפול קוסמטי.

מידי חודשיים- שלושה היתה עתידה טסה לצרפת, שם למדה אצל אישה שהיא פרפומרית והיא לקחה את עתידה תחת חסותה כי ראתה את התשוקה אצלה ואת הפוטנציאל, מספרת עתידה ומגניבה חיוך .  "למדתי אצלה את התורה, אז היה לי יותר ביטחון לעשות את הבשמים".


"עשיתי בגרות בגיל 34. למדתי באונ' בגיל ממש מאוחר, בגיל 40- ספרות, ואחרי שנה הבנתי שזה לא מעניין אותי". אחרי זה למדה מינהל רפואי וניהלה קליניקה שעסקה בפוריות, של פרופ' משיח ופרופ' לב-רן.  מאוחר יותר למדה כתיבה באונ' ת"א "אהבתי לכתוב תמיד". הכתיבה הובילה אותה לאמנון ז'קונט ( כן, בעלה של ורדה רזיאל ז'קונט). היא הלכה ללמוד אצל אמנון כתיבה ביחידה ללימודי חוץ. לאחר שהיחידה נסגרה, היא הציעה לאמנון שיפתח אצלו קורס פרטי על מנת שהתלמידים לא ילכו לאיבוד- וכך היה. עתידה אירגנה וניהלה לאמנון סדנאות לכתיבה יוצרת. ממנהלת אדמיניסטרטיבית, הפכה למנחת קבוצות ומשפחה במכון מעגל ועבדה ביחד עם אמנון וורדה- שלושתם עשו סדנאות.

החנות הנסתרת בשינקין

עתידה שילבה ביו כל העבודות, כולל המכון הקוסמטי. " יום אחד, כמו בסיפור סינדרלה, אמנון שאל אותי- אם היו שואלם אותך מה את רוצה לעשות- מה היית אומרת? עניתי לו- מקום שעושה בשמים ומכון קוסמטי". אמנון אמר שישקיע בה את הכסף.

עתידה הסתובבה במשך חצי שנה בת"א ועשתה בעצנה סקר שווקים- לאיפה אנשים ניכנסים, מה קונים. לאחר חצי שנה היא מצאה חדר בשינקין: מהצד היא ראתה שער ותיארה לעצמה שהוא טומן בחובו סוד. היא המשיכה להיכנס לחצר וראתה דירה קטנה שאותה כבר ייעדה לקליניקה שלה. "המקום עבד מצויין. היו כתבות בעיתונים ובטלויזיה". כיום המקום שייך לה ולבעלה.  הכל החל בשנת 2000, ולפני 10 שנים, בשנת 2007, קנתה מאמנון את המקום. הלוגו של העסק של עתידה, אגב, הוא בכתב ידו של אמנון (עתידה בשינקין), ועתידה ציירה את הפרח.

כיום עתידה עובדת ברקיחת בשמים ומוכרת אותם רק בארץ. " אתה עושה את הבושם שהוא רק שלך. כשאתה עושה בושם, אתה יוצא עם המון תובנות בתוך הבקבוק. רק כשאתה עושה את הבושם, אתה יכול לקבל משוב לגביי ההתנהלות שלך בחיים. לריח יש הרבה הקשרים פסיכולגיים". בחנות יש גלגל ריחות שמכיל בקבוקונים רבים עם תמציות שונות.

עתידה בפעולה

עתידה מקיימת סדנאות אצלה. נשים מגיעות אליה למפגשים, לחגוג ימי הולדת " בסוף לא יוצא רק בקבוק, אלא הרבה דברים שקשורים ליחסים. מה המשמעות של הריח בחיים שלנו".
עתידה, שרוקחת בשמים לנשים בעיקר, קונה את התמציות, שחלקן מיובא מחו"ל, וחלק היא קונה מאישה שיש לה מפעל להכנת תמציות ריח וגם חומרי גלם. אותה אישה ממליצה לעתידה על ערבוב של החומרים ועתידה לומדת ממנה.

פולי קפה לנטרול ריחות בין הרחה להרחה

הרעיון מאחורי ערבוב של תמציות שונות וחומרים הוא כדי להגיע לריח שהוא רק שלך, מסבירה עתידה.  התוצר הסופי מכיל אלכוהול, מים ותמציות. מה שעושה את הריח הסופי זה היחסים בין המרכיבים, אותם יודעת לכמת עתידה במיומנות רבה.



עתידה עורכת בסדנא גם ימי הולדת לילדות ויש לה בקבוקים ייעודיים לילדות וכן היא נותנת מתנה- קופסת לב וצמיד או בובה קטנה ביחד עם בקבוק הבושם שמקבלת כל ילדה.


אני חוויתי חוויה נעימה וריחנית ביותר. לראשונה בחיי הגעתי לחנות של עתידה והיא רקחה לי בושם משלי. הייתי מוקפת בבקבוקים ייחודיים, רובם בעיצוב וויטנאג', כמו שהיו בקבוקי בושם פעם, אפילו עם השפריצר שכך היה נהוג פעם להזליף את הבושם.  מרוב השפע והיופי, לא ידעתי מה לבחור. עתידה אומרת שהרעיון שעומד מאחורי בקבוקי הזכוכית הוא שימוש חוזר של אנשים שיבואו למלא את הבקבוקים בריח חדש לכשייגמר להם הבושם.

איזה בקבוק לבחור??

 הייתי עדה לרקיחת בושם כאשר הגיעה לחנות בחורה שקיבלה מידיד שלה מתנה- את הכנת הבושם האישי. היא הגיעה מעט סקפטית ולבסוף יצאה עם חיוך גדול ובקבוק בושם שאת הריח בחרה בעצמה.  גם אני יצאתי עם חיוך גדול מכל היום: השהות עם עתידה שיהא אישיות נדירה בפני עצמה, אישה חזקה עם סיפור חיים וסיפור הצלחה, אישה שמוכיחה שלגיל אין משמעות שכן אחרי שאני יצאתי ממנה עייפה, היא אירגנה את המקום לסדנא של נשים שעמדו להגיע אליה.

גלגל הריות עם מגוון של תמציות ריחניות


ויש עודדדד


החצר של עתידה


----- עתידה בשינקין. שינקין  49.  החנות פתוחה רק לפי תיאום מראש.  0506-937231   ---------   החנות לא ניראית במבט ראשון לעוברים ברחחוב. יש לרדת אליה במדרגות, ויש גם חצר בה גם נערכות סדנאות.

בקבוק הבושם שבחרתי



הממלכה של עתידה



 כאלו בקבוקים ראיתם?


ועוד...


עתידה עובדת